PANAMA CITY / COSTA RICA

May 24, 2018

Viime viikon torstaina saavuttiin purjeveneellä johonkin pieneen kylään Panaman rannikolla. Meitä oli odottamassa pikkubussi, joka vei meidät Coloniin selvittelemään Jeepin tullausasioita ja loput seurueesta vietiin suoraan Panama Cityyn. Saimme onneksi vielä saman päivän aikana autot ulos tullista ja pääsimme itsekin ajamaan Panama Cityyn illaksi. Koko päivä siihen tullausprosessiin meni mutta pääasia oli, että meidän ei tarvinnut jäädä pahimmassa tapauksessa koko viikonlopun yli sinne odottelemaan. Sellainenkin riski oli nimittäin myös olemassa. Olipas helpottunut fiilis, kun saatiin Jeeppi ehjänä takaisin tämänkin merimatkan päätteksi.

Itse Panama City oli hieno ja kansainvälinen kaupunki. Paljon korkeita rakennuksia, hotellin ikkunasta paikka muistutti hieman New Yorkia. Vietimme kaupungissa kolme yötä ja täytyy kyllä antaa pisteet todella hyvästä hotellista - Eurostars Panama City (löytyy myös monista Euroopan kaupungeista). Hotellissa oli 27 kerrosta ja meillä oli huone 22 kerroksessa, näkymä huoneen ikkunasta oli mieletön! Aamupala oli myös todella kattava ja hyvä, iso kuntosali, saunat ja vieläpä poreamme, jossa ei kylläkään käyty mutta kuntosalia ja saunaa sen sijaan tuli käytettyä. Hotellissa yhden yön hinta oli vain 55€ mutta jokaisella maalla on omat hintansa ja esim. Pariisissa huoneen hinta näyttäisi olevan nyt noin 150-200€/yö riippuen varauksen ajankohdasta. Panama City oli siitäkin mukava kaupunki, että siellä ei ollut vastaavia ruuhkia kuin muissa suuremmissa kaupungeissa, joissa olemme matkan aikana käyneet.

Kaupungissa olisi viihtynyt helposti pidempäänkin mutta oli aika jatkaa matkaa kohti Costa Ricaa sillä haluamme Meksikoon kesäkuun alkupäiviin mennessä.

Costa Ricassa vietimme yhteensä neljä mukavaa päivää. Alkuun olimme Puerto Viejossa, rannikolla Karibianmeren puolella, josta mainitsinkin edellisessä postauksessa. Puerto Viejo on todella pieni kylä, jossa käy enimmäkseen surffareita ja backpackereita. Vaikka paikka olikin melkoinen hippimesta niin siitä huolimatta sieltä löytyi kivoja ja laadukkaita ravintoloita ja olisimme viihtyneet tässäkin paikassa pari päivää pidempään. Meillä oli hotellina sellainen kiva puumökki ja huoneessa oma terassi, jossa oli mukava sohva ja riippumatto ja näkymä oli kuin keskellä viidakkoa. Kävimme myös käveleskelemässä läheisessä luonnonpuistossa Manzanillossa, josta nuo kolme olevaa kuvaa on otettu. Puerto Viejosta löytyi myös iso ruokakauppa, jossa oli kattava valikoima kaikenlaista, joka oli todella positiivinen yllätys. Monesti tämän kokoisissa paikoissa kaupoistakaan ei saa juuri mitään.

Eilen saavuimme hyvissä ajoin San Carlo Muelle -nimiseen pikkukaupunkiin, aika lähelle (150km) sitä rajanylityspistettä, josta tänään ajamme Nicaraguaan. Tämä resortti on myös aika ihana, täältä jopa löytyy tenniskentät! Vietimme tässä vain yhden yön ja tänään lähdetään taas jatkamaan matkaa kohti Nicaraguaa, jossa tilanne on tällä hetkellä aika kaoottinen... Meillä oli suunnitteilla ajaa suoraan maan läpi, jotta välttäisimme mahdollisimman monet mielenosoitukset mutta, koska jouduimme muuttamaan suunnitelmia tiesulkujen takia niin matka rajalle kestääkin nyt neljä tuntia ja siihen päälle ainakin parin kolmen tunnin selvittely, että saadaan kaikki tarvittavat auton paperit kuntoon ja leimat passiin niin päätimme, että jäämme hetkeksi Nicaraguaan ja yritämme ajaa maan läpi viikonlopun aikana. Alkuperäisen suunnitelman mukaan olisimme menneet yli tuosta noin 100km päässä olevasta rajanylityspaikasta mutta totesimme sen arveluttavammaksi vaihtoehdoksi kuin tämän paikan, josta raja nyt sitten ylitetään. Löysimme sieltä taas superkivan hotellin Tyynenmeren rannalta, josta varasimme alustavasti kaksi yötä. Katsotaan siis lauantaina, että mitä tehdään ja minne mennään vai mennäänkö vielä minnekään :)!