DAY 2. Olympos Mountain

August 24, 2016

Hyvin nukutun yön jälkeen oli mukava herätä uuteen aurinkoiseen päivään. Aamupalan jälkeen taas uusi osoite Google Mapsiin ja menoksi. Onneksi sattumalta kysyimme hotellin respassa lähtiessämme tarkempaa osoitetta Olympos vuorelle, sillä Google olisi vienyt meidät vuoren toiselle puolelle ja ajoaika olisi ollut kolme tuntia. Uusilla ohjeilla ajoaika väheni vain yhteen tuntiin ja olimmekin perillä todella aikaisin :) Mutta hyvä niin, sillä päivästä tulikin sitten hieman raskaampi kuin olimme etukäteen kuvitelleet.

Vuorelle menee useita eritasoisia reittejä ja emme olleet ottaneet niistä juurikaan selvää etukäteen. Ajoimme vain vuorelle ja päätimme lähteä samaa reittiä kuin kokenut kreikkalainen seikkailijapariskunta, jonka tapasimme vuoren juurella.

Nyt jälkikäteen hieman harmittaa, että reitin vaikeimmat ja raskaimmat kohdat jäivät kokonaan kuvaamatta, kun kaikki energia meni siihen, että pääsimme ylipäänsä eteenpäin. Vähän sama tilanne kuin heinäkuun Norjan reissulla, sielläkin olisi pitänyt kuvata teltan pystyttäminen aamuyöllä myrskytuulessa +9 asteen lämpötilassa. Nythän sitäkin olisi kiva katsoa vaikka silloin ei paljoa naurattanut :D

Meillä meni ylöspäin matkatessa noin neljä tuntia. Huipulle olisi ollut matkaa vielä kolmisen tuntia mutta kaikki huipulla olleet yösijat olivat varattuja siltä yöltä. Meidän olisi pitänyt jäädä yöksi puoleen väliin ja jatkaa siitä seuraavana päivänä perille. Tähän ei nyt tällä reissulla valitettavasti ollut aikaa tai olisimme joutuneet jättämään reissun loppupuolelta yhden kohteen pois.

Meidän retki kesti alastuloineen yhteensä kuusi tuntia ja voin kertoa, että jalat ja takapuoli olivat aika hapoilla itse asiassa pari kolme päivää tuon reissun jälkeenkin :) Oli kuitenkin huikea retki ja harvoin mitään tällaista pääsee kokemaan.

Alas päästyämme jatkoimme matkaamme Kreikan rannikolle ja sieltä kohti Albanian Sarandea, jonne jäimme yöksi. Sarande on Albania suosituin turistikohde ja ruuhkat turistialueilla sen mukaiset. Kadut eivät yksinkertaisesti vedä sitä määrää autoja ja ihmisiä, mitä siellä illalla liikkui.

Kiertelimme illan Saranden katuja ja istuimme rannalla ja ihailimme merta ja auringonlaskua. Seuraavana päivänä olikin tiedossa rantapäivä Dhermi Beachillä, joka sijaitsee noin puolentoista tunnin ajomatkan päässä Sarandesta...