DAY 1. Thessaloniki View

August 22, 2016

Herätyskello soi 3:30 aamuyöllä. Suihku, aamupala ja puolinukuksissa taksilla lentokentälle. Näin odotettu matka voi alkaa :)

Haluttiin tehdä taas road trip ja etsittiin etukäteen sopivaa autovuokraamoa, joka rajoittaisi cross borderereita eli rajojen ylityksiä mahdollisimman vähän. Tällainen vuokraamo löytyikin Makedoniasta. Nettisivujen mukaan autolla ei olisi saanut ajaa Romaniaan mutta soitimme vuokraamoon ja he vahvistivat, että kyllä sekin onnistuu. Normaali tilanne on, että vuokra-autolla saa ajaa esimerkiksi 3-4 naapurimaahan, joten nämä asiat pitää ennalta selvittää, jos on vaihtamassa maata loman aikana.

Lentomatka Helsinki-Vantaalta Makedonian pääkaupunkiin Skopjeen kesti peräti yhdeksän tuntia, kun välissä oli kaksi vaihtoa. Ensimmäinen vaihto oli Tukholmassa ja toinen Serbian Belgradissa.

Pääsimme perille Makedoniaan iltapäivällä kolmen aikoihin ja vuokra-auto odottelikin meitä jo kentällä. Jatkoimme matkaa suoraan Thessalonikiin Kreikkaan, jonne ajoi reilut kaksi tuntia. Olimme varanneet hotellin etukäteen kaupungin keskustasta.

Unohdimme lähtiessämme niin aurinkolasit kuin kännykän autolaturinkin. Kännykän Google Mapsin avulla Thessalonikin katuja kierrellessämme saimme jännittää, että mahdammeko löytää perille hotelliin, sillä akku oli loppumassa ja sitä laturia ei ollut. Vihdoin ja viimein pääsimme perille, kun kännykässä oli virtaa enää 2%.

Ensivaikutelma Thessalonikista oli kuin olisimme johonkin slummiin saapuneet. Talot olivat todella vanhoja ja huonokuntoisia. Kaupungin keskustassa oli kuitenkin oikein mukavaa ja tunnelma oli kuin jossain rantakohteessa, rentoa meininkiä, ulkoilmaravintoloita ja paljon todella edullisia pieniä putiikkeja, joista sai ostaa vaatteita, kenkiä ja vaikka mitä. Vodafonen liikkeestä löysimme autolaturinkin :)

Kiertelimme iltapäivän ja illan Thessalonikin katuja ja kauppoja ja kävimme syömässä yhdessä kivassa ravintolassa. Päivä oli aika pitkä ja raskas matkustamisen takia, joten menimme hotellille jo kymmenen aikaan illalla. Aamulla oli aikainen herätys ja lähtö kuuluisalle Olympos vuorelle :)