Mexico / Cancun

May 2, 2016

Jouduin nyt kuitenkin tekemään postaukset Suomessa. Harmittaa, sillä sieltä olisi ollut paljon helpompi kirjoittaa ja olin tehnyt postauksia valmiiksi luonnokseksi. Kerran sain tietokoneeseeni netin, jolloin pääsin helposti postaamaan, mutta kummasti se ei loppu lomasta enää toiminut. Netin sai helposti kännykkään, mutta tietokone ei yksinkertaisesti halunnut yhdistää wi-fiin. Toivottavasti saatte kuitenkin näistä postauksista jotain irti.

Noh. Mitenkäs tämä meidän loma sitten alkoi. Menimme aamulla hyvissä ajoin Helsinki-Vantaan lentokentälle. Kaikki  lähtöselvitykset, passi-  ja turvatakastukset läpäisty hyvissä ajoin aikaisin aamulla. Istuttiin Starbucksissa juomassa lattea, kunnes oli aika mennä portille ja nousta koneeseen. Porttimme näytti tyhjältä, eikä ihmisiä näkynyt. Koneen lähtöön oli 25minuuttia, mutta portti oli suljettu eikä meitä päästetty enään koneeseen. Itkuhan siinä tuli. Kauan odotettu matkamme oli poissa. Lennot ja loma oli siis siinä.  Vai  oliko ?  Lähdimme saman tien puolijuoksua Finnairin infopisteelle ja kerroimme miten oli käynyt. Ei korvauksia tai mitään muutakaan. Ainoa vaihtoehtomme oli ostaa uudet  liput, jos niitä edes saisi niin pikaisella ajalla.  Tuuri kävi, sillä pari vapaata paikkaa löytyi iltapäivällä lähtevään koneeseen. Tällä edestakaisella lennolla koneenvaihto tapahtui New Yorkissa, joten päätimme, että jäämme paluumatkalla kaupunkiin muutamaksi päiväksi, näin lomasta tulisi mukavasti pidempi :)  Kiireesti varasimme hotellin, joka löytyikin kohtuullisen hyvältä paikalta Manhattanilta. Lomalla meinasi olla vähän huono alku mutta saimme lomaamme vielä enemmän nähtävää  ja minä himoshoppaajana sain nähdä kauan  haluamani New Yorkin. Aika stressaava lähtöpäivä oli, mutta lomasta tuli vieläkin upeampi mitä odotimme :)

Ilmat Meksikossa olivat niin upeat, että ei voi todellakaan valittaa! Mä oon vielä siitä vaikea tapaus että oon suurimman osan ajasta vilukissa, ja +35° tuntuu sitten jo liian tukalalta. Eli sellainen pieni tuuli ja + 28° on mitä täydellisin ilma. Ei liian kuuma eikä kylmä.

Mites sitten tämä Cancun ? Meksikon turistikohde. Jos olisimme viettäneet koko loman ainoastaan Cancunissa, niin lomasta ei olisi saanut niin paljoa irti. Toki jos kaipaa vain valkoisen hiekkarannan, keskustaa ja hotellin altaan niin Cancun hyvä paikka siihen. Me olemme taas tekemässä ja menemässä joka suuntaan. Halusimme nähdä paljon ja sen teimme! Kiersimme Meksikossa monia upeita paikkoja, kuten Tulum, Playa del Carmen, Cozumel, Chichen Itza, Isla Blanca, Isla Mujeres, Isla Holbox ja tietysti Cancun, välillä lensimme myös Kuubaan muutamaksi päiväksi. Vuokrasimme skootterin koko loman ajaksi ja autoa myös muutamaksi päiväksi. Niillä menopeleillä oli helppo kulkea paikasta A paikkaan B.  Toki myös kävelimme, mutta pitkät matkat oli helppo hurauttaa skootterilla tai autolla.

Cancun itsessään oli todella herttainen ja ihana paikka, mutta aika pieni. Ihmiset olivat todella mukavia ja auttavaisia. Varsinaisia nähtävyyksiä Cancunissa ei ole, mutta sieltä pääsi todella helposti kaikkialle. Siellä on suhteellisen hyvä paikallisbussiverkosto; Cancunista Playa del Carmeniin maksaa n. 3e. Taksit olivat edullisia ja lautalla pääsi Cancunista Isla Mujeresiin n. 13e meno-paluu. Kaikki tarpeellinen myös löytyy. Kauppakeskuksia oli, mutta itse kuvittelin meneväni oikeasti isoon kauppakeskukseen, jossa vilisee satoja ihmisiä mutta ei. Kauppakeskukset olivat tyhjiä ehkä muutama hassu ihminen vilahti, muuten oli todella hiljaista. Keskuksissa ei muutenkaan ollut mitään erikoisia vaatekauppoja. Yhdestä löytyi Zara ja toisesta Forever21, josta sitten ostinkin muutamat jutut. Teen ostoksista myös erillisen postauksen.

Täytyy kyllä sanoa että Meksikosta löytyy aika huikeita hotelleja. Asuminen Real Inn Cancunissa oli kaikinpuolin loistava kokemus, siis ehkä jopa yksi parhaista hotellikokemuksista tähän asti. Hotellilla oli myös oma kuntosali jota kävimme katsastamassa muutaman kerran, ja voi vitsi oli kyllä hyvä, vaikkakin se oli aika pieni. Kauniit maisemat jossa oli kiva treenata ja juosta. Piristi kummasti mieltä.

Itse voin vain lämpimästi suositella Meksikoa, niin paljon nähtävää ja upeat maisemat. Pakko vielä mainita yhdestä ''nähtävyydestä'' nimittäin krokotiileista. Siellä varoiteltiin niistä melkein joka tien kulmalla. Muutaman kerran rämmittiin Tommin kanssa pusikoissa etsimässä krokotiileja ja  kyllähän me niitä pari kertaa nähtiinkin, aika hurjaa!  Harmi, kun en saanut toisella kerralla kuvia isommasta krokotiilista, olisi tullut hienoja kuvia. Tuosta alla näkyvästä kaverista ajoimme veneellä ohi ihan muutaman metrin päästä. Myöhemmin kävimme samalla laguunilla ajelemassa vesiskootterilla.  Kaikkea sieltä meksikosta siis löytyy :)!