Etsi

KAMALIN KOKEMUS IKINÄ

Uskomaton kokemus mutta ei niin hyvällä tavalla kuin olisi ehkä olettanut. Lähdettiin viime torstaina rahtilaivalla auton kanssa Kanadasta kohti Englantia. Tiedossa oli siis matka ilman Internet-yhteyttä ja muita risteilyaluksen mukavuuksia. Ei siinä mitään. Oltiinha me Karibian merelläkin monta päivää ilman nettiä ja mukavaa oli. Tämä matka ei nyt valitettavasti ollut ihan samanlainen (tietystikään kun kyseessä oli rahtilaiva). Emme missään vaiheessa odottaneet luksusreissua mutta ei missään nimessä mitään tällaistakaan. Ensimmäinen päivä tuntui aika tuskalliselta mutta heti seuraavana päivänä olo alkoi helpottaa ja pääsi mukaan tähän “rytmiin”. Ensimmäisenä päivänä ruokakin oli ihan syötävää (pizzaa ja makkaraa) ja toisena päivänä meillä oli grillijuhlat kannella. Saatiin itse paistaa makkaraa ja tuoretta juuri pyydettyä kalaa. Kokki teki taas pizzaa ja fiilis oli tosi hyvä. Se hyvä fiilis jäi kuitenkin vain siihen yhteen päivään, koska heti seuraavana päivänä tilanne oli muuttunut. Ruoka ei missään vaiheessa ollut mitään kovin hyvää tai varsinkaan terveellistä mutta kolmantena päivänä ja siitä eteenpäin ruoka oli suorastaan sietämätöntä.

Aamupala oli joka päivä sama, se ei ollut niin paha koska sain sentään syötyä kananmunaa - se oli päivän ns. ainoa turvallinen ateria, mitä uskalsi syödä, tai niin me ainakin luultiin. Lounaaksi saatiin kolmantena päivänä kokonainen mustekala, jonka pää oli täytetty jollain mössöllä ja lisäksi lautasella oli pari kasvista. Ei voitu Tommin kanssa syödä sitä ollenkaan, eikä voinut kovin moni muukaan, koska se oli niin iljettävän näköistä ja noh muutenkin.... Se mustekala näytti aivan joltain kumiukolta, josta roikkui lonkeroita. Päivän toisella aterialla eli illallisella, joka tarjoiltiin joka päivä jo klo 17.30, saimme pastaa ja jauhelihaa tomaattipyreessä. Vaikutti ihan ok:lta. Se oli kuitenkin kamalaa! Liha oli täynnä jänteitä ja läskiä, siis sellaista, mitä Suomessa annetaan koirille. Ei tullut sitäkään paljoa syötyä. Oltiin kaikki matkustajat järkyttyneitä ruuan tasosta ja sen jälkeen meille ilmoitettiin, että ruokaa ei ole juurikaan enää jäljellä. Kokki näytti yhdelle matkustajalle tyhjiä kaappeja. SIIS MITÄ?! Kyllä, ei lihaa tai kunnon ruokaa. Miten tämä voi olla mahdollista? Koko loppumatkan saimme ihan järkyttävää ruokaa ja kukaan ei oikein saanut syötyä mitään. Onneksi siellä oli leipää ja omenoita. Viimeisenä päivänä meille selvisi, että ainakin osa meille tarjotuista ruuista oli viikkoja tai jopa kuukausia vanhaa. Kyllä. Jugurttipurkin pohjassa oli parasta ennen päiväys elokuun puolessa välissä. Meille ilmoitettiin ennen laivalle tuloa, että US dollarit käyvät laivalla, jos haluaa ostaa jotain. Otettiin sitten mukaan 150 USD eikä mitään eväitä, ei yhtään mitään... Laivalla selvisikin sitten, että eihän sieltä saanutkaan ostettua yhtikäs mitään. Eli oltiin 100% sen laivaruuan varassa koko viikko.

Meillä meni koko viikko joka päivä samalla tavalla: aamulla heräsimme aamupalalle - syötiin ja mentiin takaisin nukkumaan. Herätyskello herätti seuraavan kerran lounaalle 11.30. Lounaan jälkeen mentiin treenaamaan ja sen jälkeen katsottiin Netflixiä ja pelattiin pingistä. Sen jälkeen pikku päikkärit ja viimeisenä herättiin illalliselle 17.30. Syötiin mitä syötiin ja sen jälkeen käytiin taas pelaamassa pingistä, korttia ja välillä pöytäfudistakin, lopuksi taas sänkyyn katsomaan Netflixiä. Onneksi laivalla oli se pöytätennis, koska saimme hyvin siinä kulutettua aikaa ja se on muutenki superkivaa!

Sängyt... Olivat niin kovat, että kärsin koko matkan ihan hirveistä säryistä. Joka niveleen, luuhun ja lihakseen särki. Yöllä heräsin monta kertaa kipuihin. Loppuviikosta laitoin toisen peiton patjan päälle, joka hieman helpotti. Oltiin ainoat matkustajat, jotka poistuivat laivasta Liverpoolissa viikon matkustamisen jälkeen. Kaikki muut jatkoivat matkaansa Belgiaan ja Saksaan eli he joutuvat olemaan laivassa vielä yhden kokonaisen viikon. Vaikka meillä olisi ollut samanlainen kahden viikon matka niin oltaisiin poistuttu laivasta nyt viikon jälkeen. Ei siellä olemisessa ollut kyllä mitään järkeä. Oikeastaan pahin tilannehan ei ole meillä matkustajilla, jotka ovat laivassa vain lyhyen aikaa. Ajatelkaapa laivan henkilökuntaa, joka on laivalla monia kuukausia! Aivan epäinhimillistä kohtelua ja hekin protestoivat ruuan tasoa mutta minkäpä sille mahtoi. Yksi matkustajista, hollantilainen vanha mies, kirjoitti pitkän ja seikkaperäisen kirjeen laivayhtiölle ja me kaikki allekirjoitettiin se. Ehkäpä sillä saadaan jotain muutosta aikaan tulevaisuudessa. Tai sitten ei.

Joka tapauksessa, jos mietit meneväsi valtamerten toiselle puolen niin suosittelen vahvasti lentokonetta! :)

#2018 #Laiva #KAMALINKOKEMUSIKINÄ #Travel #NeaLindberg #Indiedays #travel #Matkailu #Matkablogi #Lifie #Lifestyle