Etsi

Day 4 - Pointless Day - Moving from Tirana to Serbia

Neljäntenä päivänä meillä oli edessä koko loman pisin ajomatka Albaniasta Kosovon kautta Serbiaan. Jouduimme itse asiassa vielä koukkaamaan Montenegron kautta, sillä Kosovosta ei voi ylittää Serbian rajaa ilman asianmukaisia dokumentteja, joita ainakaan turisti ei voi Kosovosta saada. Loman alussa autovuokraamon henkilökunta varoitteli nimenomaan Kosovon ja Serbian rajoista, että tullivirkailijat saattaa pyydellä maksuja milloin milläkin verukkeella. Kaikki sujui kuitenkin hyvin molemmilla rajoilla, onneksi!

Tämä päivä jäi materiaalien osalta todella lyhyeen kaikkien häsellysten vuoksi mutta toivottavasti saatte tästä postauksesta jotain irti!

Kävimme Kosovon pääkaupungissa Pristinassa, jossa kiertelimme keskustassa, kävimme pienessä kauppakeskuksessa ja ravintolassa syömässä. Olimme ohikulkumatkalla, joten kaupungissa ei ollut tarkoitus viettää kuin hetki. Meidän tarkoitus oli olla hyvissä ajoin perillä Serbiassa, Taran kansallispuiston lähellä olevassa Bajina Bastan kylässä, jossa hotellimme sijaitsi...mutta olimmeko ?

Lähdimme jatkamaan matkaa Pristinasta mutta jostain syystä Google Maps sekosi täysin emmekä voineet käyttää sitä ollenkaan. Sattumalta näimme paikallisen elektroniikkaliikkeen, josta kävimme kysymässä josko voisimme ostaa kokonaan uuden navigaattorin. No eihän siellä sellaista myyty. Onneksi tajusimme(vähän myöhässä), että voimme ladata suoraan Play -kaupasta gps:n. Elektroniikkaliikkeen myyjät auttoivat ystävällisesti gps:n karttojen lataamisessa ja koko prosessi kestikin sitten varmaan kolme tuntia. Pääasia, että saimme toimivan navigaattorin. Ainoa ongelma oli enää, että navigaattori ei tunnistanut osoitetta, johon olimme menossa :D

Gps tunnisti kylän, johon meidän piti päästä, joten lähdimme ajamaan sitä kohti. Varauduimme jo henkisesti nukkumaan yön autossa, jos hotellia ei löydetä. Loppujen lopuksi pääsimme kuitenkin perille hieman ennen puolta yötä ja hotellikin löytyi. Loppu hyvin kaikki hyvin :) Perjantaina luvassa taas asukuvia! Kuullaan taas seuraavassa postauksessa :*