Etsi

Road trip to The North Cape

Tämän kertainen matkamme suuntautui kohti pohjoista. Nordkapp sijaitsee Norjassa maailman pohjoisimman autotien päässä, 1500km päässä Helsingistä. Lähdimme matkaan aamulla 06:30 ja pääsimme perille aamuyöllä klo 02:00 eli ajoaika oli peräti 19,5 tuntia. Matka meni kuitenkin yllättävän nopeasti jutellessa ja hyvää musiikkia kuunnellessa :) Tarkempia suunnitelmia ei matkalle ollut, joten menimme ihan fiiliksen mukaan. Kaikki tarpeellinen oli pakattu mukaan teltasta ja makuupusseista lähtien.

Lähes koko matkan Vantaalta Norjan rajalle saakka satoi vettä mutta loppumatka saatiin onneksi ajella kauniissa keskiyön auringonpaisteessa. Aivan pohjoisessa keskikesän aurinko ei laske missään vaiheessa vuorokautta. Ihailimme kauniita maisemia ja odotimme näkevämme The North Capen, mikä on alueen suosituin ja tunnetuin nähtävyys. Kuinkas ollakaan, muutama kilometri ennen perille pääsyä alueelle ilmestyi todella sankka sumu ja kova tuuli. The North Cape jäi siis näkemättä, vaikka paikan päällä kävimmekin.

Seuraavaksi olikin edessä ehkä mielenkiintoisin yö ikinä. Kello oli jo yli 03 aamuyöllä, kun etsimme teltalle sopivaa paikkaa aivan jäätävässä tuulessa ja 8 asteen lämpötilassa. Missään ei ollut suojaista paikkaa, joten jouduimme yöpymään aukealla maalla, jossa teltan kokoaminen oli todella vaikeaa, kun tuuli puhalsi varmaan 100 metriä sekunnissa. Harmi, että tämä leirin pystytys jäi kuvaamatta, olisi ollut nimittäin näkemisen arvoinen juttu :)

Aamulla herättyämme lähdimme ajelemaan kohti Hammerfestiä, jossa yövyimmekin sitten seuraavan yön, hotellissa :) Hammerfestistä matka jatkui Suomen Lappiin ja Enontekiölle, jossa yövyimme seuraavan yön teltassa kauniin järven rannalla.

Kaiken kaikkiaan säät eivät suosineet tällä kertaa ja siksi kuvaaminen jäikin aika vähiin. Videolla kuitenkin vähän maisemia ja fiiliksiä. Ensi kuussa lähdemme uudelleen reissuun ja sitten on luvassa varmasti lämpöä, auringonpaistetta ja hyviä ilmoja. Kuvaillaan sitten taas enemmän :)